Her işletmenin amacı, ürünlerini müşterilerinin eline teslim etmektir. Ancak, bunu söylemek yapmaktan daha kolaydır. İşletmeler önce, hedef pazarlarını bulmalı, onlara ürünlerini anlatmalı ve ürünlerini rakiplerinden, üstün olduğuna ikna etmelidir. Şirketlerin, müşterilerini, ürünlerini satın almaya teşvik etmelerine yardımcı olabilecek, yararlı bir iş aracı, stratejik bir plan yapmaktır. Stratejik pazarlama planı, işletmelerin pazardaki hedeflerini belirlemelerine ve bunlara ulaşmak için, taktik stratejiler geliştirmelerine yardımcı olur.

Anadolu'da bizler, işletmelerin pazara tutunmaları için, gerekenleri bloğumuzda yazmaya çalışacağız. Amacımız, sağlam bir yapı ile daha istikrarlı adımlar atmanıza yardımcı olmaktır. Bu konuda, bizden bilgi alabilirsiniz.

Stratejik bir pazarlama planı, işletmelerin pazarlama hedeflerini belirlemelerine yardımcı olur.

Stratejik Pazarlama Planı Tanımı

Stratejik bir pazarlama planı, şirketin ulaşmak istediği, hem uzun vadeli, hem de kısa vadeli hedefleri gözden geçirir. Stratejik bir plan, şirketin mevcut mali durumu ve pazardaki eğilimleri de dikkate alır.

Stratejik pazarlama planı, yaşayan bir belgedir. Yani, hiçbir zaman nihai değildir. Başarılı kalabilmek için, şirketin; stratejik pazarlama planını, yeni stratejiler ve fikirlerle düzenli olarak güncellemesi gerekiyor.

Şirketin konumu, sektör eğilimleri ve tüketici davranışı ve duyarlılığı her zaman değiştiğinden, şirketin hedeflerine ulaşmak için, pazarlama stratejilerini belirlemelidir.

SWOT Analizi Yapın

Stratejik bir pazarlama planı, şirketin mevcut pazardaki yerini belirlemelidir. Güçlü yönleri, zayıf yönleri, fırsatları ve tehditleri gözden geçiren bir SWOT analizi, işletmenin şu anda nerede durduğu ve başarılı kalabilmek için, gelecekte nereye gitmesi gerektiği konusunda, net bir vizyona sahip olmasını sağlar.

Her işletme yada kişinin; güçlü, zayıf yönleri ile önüne çıkacak fırsatlar ve tehditler vardır.

Bunlar, doğru bir şekilde analiz edildiğinde; hem kişisel olarak iyi bir kariyere sahip olunabilir, hem de işletme olarak başarı sağlanabilir. Bu doğrultuda; çoğumuzun duyduğu SWOT analizini, detaylarıyla birlikte ele alıp, ne işe yaradığına ve nasıl yapıldığına bakmakta fayda var.

SWOT analizi kısaca, şahsınız ve işletmeniz için; Güçlü ve zayıf yönlerinizi anlamanıza, fırsatların farkına varmanıza ve karşılaşabileceğiniz tehditleri görmenize yardımcı olacak faydalı bir tekniktir.

Şirketin bir SWOT analizi şunları incelemelidir:

  • Kaynaklar, yetenek ve deneyim gibi iç güçlü yönler
  • Bütçe veya zaman kısıtlamaları gibi iç zayıflıklar
  • Rekabetçi kuruluşlar
  • İş süreçlerinde ve iş teknolojisindeki değişiklikler
  • Sektördeki kültürel değişimler
  • Pazar eğilimleri

Stratejik pazarlama planlamasının önemi

İşletmelerin hem iç hem de dış faktörleri hesaba katarak, ilerideki olasılıkların kapsamlı bir görünümünü, elde etmelerini sağlamasıdır. Bu, stratejik bir pazarlama planı oluşturmak için, güçlü bir temeldir.

Kuruluşunuzun Hedeflerini ve Pazarlama Hedeflerini Belirleyin

Stratejik pazarlama planında, şirketin ulaşmak istediği hedefleri belirlemek çok önemlidir.

Bu, geliri ikiye katlamayı, yeni bir pazara girmeyi veya her yıl% 25 büyümeyi sürdürmeyi içerebilir. Bu hedefler, pazarlama stratejilerini ve taktik planları yönlendiren şeydir.

Pazarlama hedeflerinin daha büyük şirket hedefleriyle uyumlu olması zorunludur. Aksi takdirde, pazarlama faaliyetlerinin işletmenin başarısı üzerinde çok az etkisi vardır. Örneğin, şirketin hedefi yeni bir pazara girmekse, buna karşılık gelen bir pazarlama hedefi o yeni pazarda marka bilinirliğini artırmak olacaktır.

Şirket, markaya veya ürüne aşina olmayan yeni potansiyel müşterilere satış yapamaz. Sonuç olarak, pazarlama çabası şirketin kapsayıcı hedefleriyle birlikte çalışır.

Pazar Fırsatlarını Araştırma

Yararlı bir stratejik pazarlama planı oluşturmak için, kuruluşun mevcut pazardaki eğilimleri araştırması gerekir. Bu içgörü, pazarlama karmasının dört unsurunu da bilgilendirir: ürün, fiyat, yer ve promosyon.

Pazarlama fırsatları, pazarın belirli bir alanının ürünlere aşırı derecede doymuş olduğunu gösterebilir. Bu, şirkete girmenin zor olduğunu söyleyebilir. Öte yandan, şirket daha az rekabetin ve büyüme için yerin olduğu farklı bir pazar segmentinin farkına varabilir. Pazardaki hem uzun vadeli hem de kısa vadeli kırılmaları analiz etmek önemlidir.

Örneğin, düşük değerli potansiyel müşterilere yönelik belirli bir ürün için bir promosyon düzenleyerek kısa vadede geliri artırma fırsatı olabilir. Uzun vadede şirket, yüksek değerli müşterilerden tekrar tekrar satın alarak müşteri sadakati oluşturmak ve geliri artırmak için çalışabilir.

Hedef Pazarınızı Belirleyin

Stratejik pazarlama planının "kim" sorusunu ayrıntılı olarak yanıtlaması gerekir. Ürün ve hizmetlerinizle kime hizmet ediyorsunuz? Hedef pazarınızın yaşını, cinsiyetini, gelirini ve mesleğini belirlemek için araştırma yapın. Ayrıca, demografik ayrıntıların ötesine, davranışsal ayrıntılara geçmeniz gerekecek.

Şunları kurmak önemlidir:

  • Potansiyel müşterileriniz yardımcı olabileceğiniz hangi sorunları çözmeye çalışıyor?
  • Bu sorunu çözemezlerse ne olacağından korkuyorlar?
  • Senin yardımınla bu sorunu çözebilirlerse ne olacak?

İşletmenizin ne sattığı veya yaptığı ne olursa olsun, temel değer önerisi, hedef pazarınızın yaşadıkları bir sorunu çözmesine yardımcı olmanızdır. Onlara nasıl yardımcı olabileceğinizi tam olarak anlamak için bu problemi tahmin etmek çok önemlidir. Örneğin, el boyaması eşarp satıyorsanız, çözdüğünüz sorun; potansiyel müşterilerinizin başka hiçbir yerde bulamayacakları uygun bir fiyata benzersiz lüks aksesuarlar bulmalarına yardımcı olmanızdır.

Pazarlama Karışımınızı Oluşturun

Pazarlama karması, herhangi bir pazarlama stratejisinin temelini oluşturur.

Planınızda aşağıdaki unsurları ana hatlarıyla belirtin:

  • Ürün: Ne sattığınız ve potansiyel müşterinizin dikkatini çekmek için bunları nasıl paketleyeceğiniz.
  • Fiyat: İstediğiniz kârı elde etmenizi sağlarken, tüketicinin bu ürün için ne kadar ödemeye razı olduğu
  • Yer: Mağaza gibi, çevrimiçi olarak veya çiftçi pazarı gibi geçici bir konumda satışı yapacağınız yer

Promosyon: Reklam, doğrudan pazarlama, satış promosyonu, kişisel satış veya halkla ilişkiler dahil olmak üzere ürününüzün faydalarını potansiyel müşterilerinize nasıl aktaracaksınız?

Marka Mesajınıza Odaklanın

Stratejik pazarlama planında, ürün veya hizmetinizin değerini nasıl paylaşacağınızı özetleyin. Şirketinizin, potansiyel müşterilerinizin başka hiç kimsenin yapmadığı şeyleri yapmasına ne yardımcı olduğunu belirten; benzersiz bir değer teklifi geliştirmek çok önemlidir. Örneğin, bir mobil lastik değiştirme atölyesi işletiyorsanız, müşterilerinizin bir tamirciye gitmeden yeni lastikler almasını sağlarsınız. Onlara gelerek zaman kazandırırsınız.

Potansiyel müşterilerinizin önünde, öne çıkmanıza yardımcı olacak, işinizle ilgili üç ila beş benzersiz unsuru listelediğinizden emin olun. Hedef pazar tanımınıza geri dönün ve değerinizi potansiyel müşterilerinizin görmek istedikleriyle ilişkilendirin. Örneğin, hedef pazarınız zaman kısıtlıysa, zamandan tasarruf etmelerine yardımcı olmak, onlar için değerli olacaktır. Bunu, sizi rakiplerinizden ayırmaya yardımcı olacak şekilde çerçeveleyin.

Pazarlama Taktiklerinin Ana Hatlarını Belirleyin

Önümüzdeki mali yıl boyunca, uygulamayı planladığınız, farklı pazarlama etkinliklerini programlar, bütçeler ve kaynaklarla tamamlayın. Faaliyetlerinizin, stratejik pazarlama planlama sürecinde, başlangıçta belirlediğiniz hedeflerle uyumlu olmasını sağlamak önemlidir. Her şey şirketin, başarmayı umduğu şeyle ilgili olmalıdır.

Bu yüzden, bu bağlantıyı kurduğunuzdan emin olun. Bu şekilde, pazarlama faaliyetlerinizin yarattığı, etki maksimize edilebilir. Örneğin, şirketin genel hedefi yeni bir pazara girmekse, pazarlama hedeflerinden biri, o pazardaki marka bilinirliğini artırmak olabilir. Taktik planlarınızın, bunu nasıl yapacağınızı belirtmesi gerekir.

  • Basılı veya sosyal medya reklamcılığını kullanacak mısınız?
  • Basın bültenleri mi yayınlayacaksınız?
  • Topluluk çapında bir etkinlik mi yapacaksınız?
  • Ne kadar sürer ve ne kadara mal olur?
  • Planı kim uygulayacak?

Başarıyı Ölçmek için Karşılaştırmalar Oluşturun

Stratejik pazarlama planınızın, başarılı olup olmadığını anlamak için, bazı kıyaslama ölçütleri oluşturmak önemlidir. Ölçütlerinizi şirketinizin ilk hedefleriyle tekrar ilişkilendirmeyi unutmayın. Bu, hedeflerinize ulaşıp ulaşmadığınızı, anlamanızı sağlayacaktır.

Ölçütleriniz için zaman çizelgeleri oluşturduğunuzdan emin olun. Aylık mı yoksa haftalık mı ölçeceksiniz? Her seansta hangi hedeflere ulaşmayı umuyorsunuz? Kriterler oluşturmak ve ardından bunları başarmak için taktikleri döndürmek, kuruluşunuzun kapsamlı hedeflerini karşılamasına yardımcı olacaktır.

Bu makaleyi okuduktan sonra, pazarlama kavramı nedir? Başlıklı makaleye gözatabilirsiniz.

Bir Yorum Bırakın

Daha yeni Daha eski
Rekabetin Ötesinde!
Rekabetin Ötesinde!